Τρίτη, 7 Μαΐου 2013

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΕΡΙ.ΠΟΛ.Ο ΜΑΝΗΣ στην ημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ για τον ενεργειακό σχεδιασμό στη Λακωνία (Μαργαρίτα Καρλαύτη)

Σπάρτη, 28 Απριλίου 2013


Η Φωτό ΜουΑγαπητές και αγαπητοί,

ο Περιβαλλοντικός Πολιτιστικός Όμιλος Μάνης χαιρετίζει και επικροτεί την ημερίδα που διοργανώνετε και μακάρι την πρωτοβουλία σας αυτή να την ακολουθήσουν και άλλοι πολιτικοί χώροι, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες και κατοίκους κάθε τόπου να ενημερώνονται, αλλά και να εκφράζουν τις θέσεις τους.

Σας ευχαριστούμε λοιπόν για την πρόσκληση που μας κάνατε και τη δυνατότητα που μας δίνετε να ακουστεί και η δική μας φωνή στη σημερινή σας ημερίδα, σχετικά με τον ενεργειακό σχεδιασμό στη Λακωνία και ευελπιστούμε να συνεχίσετε και με άλλες τέτοιες πρωτοβουλίες σχετικά με άλλα σημαντικά θέματα που αφορούν τον τόπο μας.

Ως Σωματείο,

·    έχουμε καταθέσει μαζί με άλλους 31 συλλόγους και 1160 άτομα αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ της απόφασης του ΥΠΕΚΑ σχετικά με έγκριση Περιβαλλοντικών όρων που κατέθεσε εταιρεία, προκειμένου να πάρει άδεια εγκατάστασης ανεμογεννητριών στο Σαγγιά 

·    συμμετέχουμε στο Δίκτυο Περιβαλλοντικής και Πολιτιστικής Προστασίας της Λακωνίας από το οποίο σήμερα είχατε δύο πολύ κατατοπιστικές και σημαντικές ομιλίες πιστεύουμε, από τους κ.κ. Κοττέα και Ψαρράκη για θέματα που αφορούν τις  Β.ΑΠΕ και τον ενεργειακό σχεδιασμό στη Λακωνία και, φυσικά

·    έχουμε διατυπώσει ξεκάθαρες θέσεις όσον αφορά το θέμα των Β.ΑΠΕ στην περιοχή μας και γενικότερα


Ως Περιβαλλοντικό Σωματείο που είμαστε έχουμε ερευνήσει διεξοδικά το θέμα των ΑΠΕ και χωρίς να είμαστε αρνητικοί γενικώς και να απορρίπτουμε συλλήβδην τα πάντα, στεκόμαστε κριτικά απέναντί τους.

Μια και είμαστε προς το τέλος της ημερίδας, δε θα θέλαμε να σας κουράσουμε περισσότερο αναπτύσσοντας όλα τα συμπεράσματα, στα οποία ως τώρα έχουμε προβεί (εξ’ άλλου τα περισσότερα έχουν ήδη αναλυθεί από τις εισηγήσεις των προηγούμενων ομιλητών)… Θα ήθελα όμως να σας δείξω τη νέα μας δουλειά πάνω στον τομέα των Β.ΑΠΕ και του ενεργειακού σχεδιασμού.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που ακόμα "μυρίζει μελάνι", αφού μόλις στις 26 Απριλίου  βγήκε από το τυπογραφείο και που εξέδωσε το σωματείο μας. Ο τίτλος του είναι: «Βιομηχανικές Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας  με… κριτική ματιά» και αναφέρει τα περισσότερα από όσα ειπώθηκαν σήμερα εδώ από τους εισηγητές.

Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζεται μια κριτική θεώρηση των ΑΠΕ και ειδικότερα της αιολικής και ηλιακής στη βιομηχανική τους μορφή ΚΑΙ για την απόδοσή τους, ΚΑΙ για τον τρόπο χωροθέτησης, ΚΑΙ για τον τρόπο επιδότησής, ΚΑΙ για τον τρόπο ένταξής τους στον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας, ΚΑΙ για τις επιπτώσεις όλων των παραπάνω, καθώς και η κατάσταση στην Ελλάδα, στη Λακωνία και στη Μάνη, όσον αφορά στον ενεργειακό σχεδιασμό  και στους λόγους που έχουν παρουσιαστεί τόσα προβλήματα.  Σας διαβάζω από τις τελευταίες σελίδες ένα κομμάτι με τίτλο «Εν κατακλείδι»:

«Έχει καταστεί απολύτως σαφές πως οι Αιολικοί και οι Φωτοβολταϊκοί Σταθμοί, παράγουν ένα αποτέλεσμα, που μπορούμε να πετύχουμε χωρίς να χάσουμε κάτι αναντικατάστατο, όπως είναι η αυταξία του τοπίου, της φύσης και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Δεν είναι ανάγκη να υπονομεύσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας, έναντι άλλων χωρών, τα οποία είναι καθοριστικής σημασίας και για την ποιότητα ζωής μας και για την οικονομία, προς χάριν της αμφιβόλου χρησιμότητας και μικρής σημασίας παραγωγής ενέργειας από τις Β.ΑΠΕ.

Η Ελλάδα, και η Λακωνία ειδικότερα, έχουν δύο πολύ σημαντικά «κεφάλαια» σε πλήρη επάρκεια προς χρήση και «εκμετάλλευση». Το Φυσικό και το Πολιτιστικό.

Ας μην είναι οι δικοί μας άτσαλοι, ελλιπείς ή/και αδιάφοροι χειρισμοί, που θα τα απαξιώσουν και θα τα καταστρέψουν, στερώντας από τα παιδιά μας τα ζωτικής σημασίας «κεφάλαια» που μας παραδόθηκαν από τις προηγούμενες γενιές.

Ζούμε σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και φτώχιας. Προέχει, κατά τη γνώμη μας, αντί το κράτος να συνεχίσει να επιδοτεί την εγκατάσταση και λειτουργία αμφιβόλου αποδοτικότητας πανάκριβων Β.ΑΠΕ, που αναμφισβήτητα ακριβαίνουν το ρεύμα, επιβαρύνοντας τα νοικοκυριά και μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, να βάλει φρένο στις επιδοτήσεις τους, εξοικονομώντας χρήματα για την Υγεία, την Παιδεία και άλλους καίριους τομείς.

Όσον αφορά τη ρύπανση, ακόμα και αν πιστέψουμε πως βάζοντας Β.ΑΠΕ στην Ελλάδα, σώζουμε τον πλανήτη μας από την υπερθέρμανση, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στο κάρβουνο που καίει ο βιομηχανικός γίγαντας που λέγεται Κίνα (τουλάχιστον 5πλάσιο από όσο καίει όλη η Ευρώπη και διπλάσιο από τις Η.Π.Α.), για να καταλάβουμε πως η Ελλάδα ακόμα και με 100% διείσδυση, είναι αμελητέα ποσότητα στον παγκόσμιο χάρτη.

Ακόμα όμως και αν προσεγγίσουμε το θέμα από την πλευρά της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, προκύπτει πως οι ΑΠΕ μεγάλης κλίμακας (οι Β.ΑΠΕ δηλαδή), πέρα από μη αποδοτικές και πανάκριβες ταιριάζουν μόνο με μονάδες αερίου ως εφεδρεία, καύσιμο το οποίο, επίσης είναι σε περιορισμένη ποσότητα, εισαγόμενο, ακριβό και με γεωπολιτικές εξαρτήσεις.

Δυστυχώς, λοιπόν, υπό τις παρούσες συνθήκες και με την παρούσα τεχνολογία, είμαστε αναγκασμένοι να πούμε «ΟΧΙ» στην εγκατάσταση Βιομηχανικού τύπου ΑΠΕ και ιδιαίτερα αιολικών στις κορυφογραμμές μας. Δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στο τεράστιο οικονομικό, περιβαλλοντικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κόστος τους, για το αμφιβόλου σημασίας και ελάχιστο τελικό συνολικό όφελος που αφήνουν».

Τέλος, κλείνω με δύο επισημάνσεις - ερωτήματα, σχετικά με το νέο Αναπτυξιακό Νόμο, τα οποία αναφέρονται και στο βιβλίο, για τα οποία θα ήθελα μια απάντηση από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ για το αν έκαναν κατάθεση τροπολογίας και ποιο τελικά είναι το αποτέλεσμα.

Πρόσφατα, (στις 5 Απριλίου) ψηφίστηκε στη Βουλή των Ελλήνων ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος με στόχο να απλοποιήσει τις διαδικασίες για την έγκριση δημόσιων και ιδιωτικών στρατηγικών επενδύσεων. Από το νόμο αυτό θα ήθελα να σας διαβάσω δυο - τρεις αλλαγές, που αν ψηφίστηκαν τελικά και δεν άλλαξαν- επαναδιατυπώθηκαν με τις τροπολογίες που κατατέθηκαν, είναι πολύ πιθανό να ανοίξουν τον «ασκό του Αιόλου» και να φέρουν μη αναστρέψιμες περιβαλλοντικές καταστροφές, αν δεν επαναδιατυπωθούν με τρόπο σαφή, που να μην αφήνει περιθώρια για παρερμηνείες.

Συγκεκριμένα:

1)    «Δημιουργείται υπηρεσία μίας στάσης για τις στρατηγικές επενδύσεις, καθώς μαζεύονται όλες οι αρμοδιότητες στη Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων. Οι ενδιαφερόμενοι για ιδιωτικές επενδύσεις θα υποβάλλουν τους φακέλους τους στην «Invest In Greece» και εκείνοι που θέλουν να αναπτύξουν σχέδια δημόσιων επενδύσεων θα στέλνουν τους φακέλους τους στη Γενική Διεύθυνση Στρατηγικών Επενδύσεων. Η υπηρεσία αυτή είναι αρμόδια για να συντονίσει όλους τους φορείς προκειμένου να συλλέξει τις άδειες. Αν παρέλθουν 45 μέρες χωρίς την έκδοση αδειών από τις αρμόδιες υπηρεσίες τότε η επένδυση αυτόματα αδειοδοτείται».

2)    στο κεφάλαιο Α, άρθρο 1, παρ. 8 αναφέρεται η εξής προσθήκη σχετικά με τις ΑΠΕ :
«
Στο άρθρο 9 του ν. 3894/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 11 του ν. 4072/2012, προστίθεται παράγραφος 3 ως ακολούθως: «3. Εάν διαπιστωθούν ανυπέρβλητα νομικά ή πραγματικά κωλύματα στη διαδικασία αδειοδότησης επενδυτικών σχεδίων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς και των συνοδών αυτών έργων, που αποτελούν μέρος επενδυτικού σχεδίου, το οποίο έχει ενταχθεί στις διατάξεις του ν. 3894/2010, επιτρέπεται η εγκατάστασή τους, σε άλλη ανάλογη ή ομοειδή έκταση, τηρουμένων των οικείων περί αδειοδοτήσεως διατάξεων.
Προς το σκοπό αυτό, ο φορέας της επένδυσης αιτείται την έγκριση της οικείας αναμόρφωσης του εγκεκριμένου επενδυτικού του σχεδίου, ως προς το μέρος αυτό, από την «ΕΠΕΝΔΥΣΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Α.Ε», χωρίς αυτό να συνιστά ανεπίτρεπτη μεταβολή του επενδυτικού του σχεδίου ή μεταβολή, που απαιτεί την προηγούμενη έγκριση της Δ.Ε.Σ.Ε.».

3)    Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξή του δήλωσε πως τον Απρίλιο του 2013 «θα μπουν μπουλντόζες και θα ξεκινήσουν τα μεγάλα έργα» και ανάμεσα σε άλλα επισημαίνει πως «με τον νόμο αυτό δημιουργείται ο θε­σμός της αυτό-αξιολόγησης, δηλαδή αν καθυστερούν οι Υπηρεσίες πέραν ενός ορισμένου σημείου, εκτός Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και Πολεοδο­μίας, μπορεί κανείς να προχωρεί και με δική του ευθύνη την επένδυση».

 Αναρωτιόμαστε, όσον αφορά την αδειοδότηση εντός 45 ημερών:

Αν υπάρξει φόρτος εργασίας και δεν μπορέσουν να απαντήσουν οι υπηρεσίες εντός 45 ημερών, πώς είναι δυνατόν να αδειοδοτηθούν έργα χωρίς να έχουν ελεγχθεί;

Αν υπάρξουν «σταματόσημα» (κατα το «γρηγορόσημα») θα αδειδοτούνται τα έργα όσων πλήρωσαν «σταματόσημο» σε κάποιον «αρμόδιο» υπάλληλο προκειμένου να καθυστερήσει να απαντήσει;

Επίσης σχετικά με τα «κωλύματα» των ΑΠΕ και των συνοδών έργων:

Αν υπάρχουν «ανυπέρβλητα κωλύματα» στην αδειοδότησή τους, δεν είναι λογικό αυτό να συμβαίνει μάλλον για κάποιους σοβαρούς λόγους; Πώς γίνεται να αλλάζουν τοποθεσία εγκατάστασης με τον ίδιο φάκελο, τις ίδιες μελέτες και να πηγαίνουν σε άλλο χώρο, που είναι ΑΝΑΛΟΓΟΣ ή ΟΜΟΕΙΔΗΣ; Πώς κρίνεται και πώς διαπιστώνεται αυτό και ποιος είναι αρμόδιος να το ελέγξει; Τι αξία έχει η μελέτη αφού για άλλη τοποθεσία έγινε και αφού αλλού τελικά το έργο μπορεί να γίνει;

Τέλος, τι σημαίνει «αυτό-αξιολόγηση»; Τι συνέπειες και επιπτώσεις θα υπάρξουν αν ο «αυτό-αξιολογούμενος» επενδυτής αυτό-αξιολογηθεί λάθος και προχωρήσει σε κάτι που εκ των υστέρων αποδειχθεί πως δεν έπρεπε να έχει γίνει; Πώς θα αποτιμηθεί και αποκατασταθεί η ζημιά που θα έχει προκαλέσει;

 Επειδή δεν έχει δημοσιευθεί ο Νόμος ακόμα στο ΦΕΚ, θα ήθελα μια απάντηση, αν γνωρίζετε, για το αν τελικά πέρασαν έτσι τα συγκεκριμένα σημεία ή επαναδιατυπώθηκαν από τροπολογίες που κατατέθηκαν.

                           Εκ μέρους του Περι.Πολ.Ο Μάνης σας ευχαριστώ
                                      ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ  ΚΑΡΛΑΥΤΗ 


(Η απάντηση των εκπροσώπων του ΣΥΡΙΖΑ ήταν πως κατατέθηκαν τροπολογίες από το κόμμα τους αλλά δυστυχώς δεν πέρασαν)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου